Evaluatie van alternerende opleidingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Marie Antoine
De uitdaging
Met een werkloosheidspercentage van 12,4% (in 2020) is de uitdaging op het gebied van werkgelegenheid in het Brussels Gewest groot. Scholing is een van de belangrijkste maatregelen van de regering om de werkgelegenheidsgraad tegen 2030 op te trekken tot 80%. Een van de vele spelers in het Brusselse beroepsopleidingslandschap is het efp, het alternerend opleidingscentrum voor kmo’s. Onze opdracht was om voor het eerst het Franstalige alternerende opleidingssysteem in het Brussels Gewest te evalueren en aanbevelingen te doen voor de verbetering ervan.
De werkwijze & resultaten
We hebben onze beoordeling gebaseerd op een reeks kwantitatieve en kwalitatieve gegevens.
Voor het kwantitatieve deel hebben we gebruik gemaakt van de gegevens die zijn verstrekt door het sfpme en het efp in overeenstemming met hun respectieve missies en afhankelijk van de kwaliteit en beschikbaarheid van de gegevens die door deze organen zijn verstrekt. De statistische gegevens in dit verslag ondersteunen de verschillende evaluatiebevindingen.
Voor het kwalitatieve deel hebben we een serie semigestructureerde interviews afgenomen met individuen en groepen. Deze interviews hadden twee doelen.
- Het eerste doel was om te begrijpen hoe het programma voor alternerende opleidingen werkt. Daartoe hebben we een aantal sleutelfiguren uit zowel efp als sfpme ontmoet.
- Het tweede doel was om de belanghebbenden bij de regeling te ontmoeten, d.w.z. de leerlingen en de ondernemingen. Tijdens deze interviews keken we naar de ervaringen met alternerende opleidingen, de redenen om wel of geen alternerende opleiding te volgen/voor te stellen, de tevredenheid over de regeling, verbeterpunten, enzovoort.
Onze opdracht benadrukte 8 evaluatiebevindingen met betrekking tot :
- Het succes van volwassenenonderwijs;
- De evolutie in de tijd van de alternerende opleidingen;
- De beschikbaarheid van werkervaringsplaatsen voor studenten van de alternerende opleiding;
- Perceptie van alternerende opleidingen ;
- Het uitvalpercentage in deze opleiding;
- De rol van werkgever-trainers in de leerervaring ;
- Certificering aan het einde van de cursus ;
- De taken die zijn toegewezen aan de sleutelorganisaties, d.w.z. het efp en het sfpme.
Deze bevindingen hebben geleid tot de formulering van acht concrete aanbevelingen om het systeem te verbeteren.