Strategisch kompas voor sectororganisatie ondernemers in archeologie VONA
David Nassen
De uitdaging
Welke rol opnemen in de kwaliteit die je leden bieden? Hoe omgaan met de veranderende rol van de overheid in je sector? Wat met de diversiteit en verschillende prioriteiten van leden? Wat met het spanningsveld tussen vrijwillige bestuurders en professionalisering als vereniging? Allemaal vragen en uitdagingen die herkenbaar zijn voor ledenverenigingen. Zo ook voor VONA – Vlaamse Ondernemers in Archeologie.
Aanpak en resultaat
IDEA Consult doorliep met VONA een stevig strategietraject van A tot Z. Dit traject kreeg vorm met een werkgroep van bestuurders en enkele actieve leden.
Volgende stappen werden genomen:
- Een 4-tal werksessies én regelmatige opvolging van het traject met de kerngroep;
- 3x ‘op de koffie’ met leden bij de start en later nog een open ledenmoment om de speerpunten af te toetsen, interviews met key-stakeholders én een uitwisseling met de Nederlandse zusterorganisatie;
- Een quick-scan van de huidige werking en de context, en dat vanuit een perspectief op de uniciteit van een leden- en sectororganisatie;
- Opmaken van een SWO-ART-analyse met 10 speerpunten voor de toekomst;
- Concretisering in 4 werkpakketten rond de kernrollen van de werking (belangenbehartiging, ondersteuning & ontwikkeling en platformrol) én het organisatie- en financieringsmodel van VONA voor de toekomst.
Het resultaat werd voorgesteld op de Algemene Vergadering: een aansprekende en heldere ambitie en visie; een slagkrachtige strategie als kompas voor de toekomst en concrete werkpakketten met acties.
VONA is als sectororganisatie klaar voor de toekomst.
Wil je ook eens bekijken wat zo’n traject en kompasnota voor jouw ledenorganisatie kan betekenen? Contacteer ons voor een verkennend (online) gesprek.