Mapping van het werkveld levenslang leren
Lise Nackaerts
De uitdaging
Eén van de 7 doelstellingen van het Actieplan levenslang leren is om te komen tot een gedragen kennisagenda over levenslang leren (LLL). Deze kennisagenda is voor het Partnerschap Levenslang Leren onder meer belangrijk om zowel het beleid als de diverse actoren in het werkveld te kunnen mobiliseren. Om hierin te slagen en opgebouwde kennis te delen met de actoren, is het van cruciaal belang goed zicht te hebben op die actoren, hun kenmerken en onderlinge relaties in het werkveld. Deze opdracht speelt hierop in door het geheel en de diversiteit aan actoren, hun kenmerken en relaties in kaart te brengen.
De werkwijze & resultaten
Om het werkveld in kaart te brengen werd gestart vanuit de definitie van LLL die is opgenomen in het Actieplan levenslang leren. Op basis van deze definitie begonnen we met het verzamelen van actoren en hun kenmerken via desk research en gerichte e-mails om extra data op te vragen bij bekende spelers in het veld. Tijdens verschillende interne én externe werksessies met stakeholders uit het werkveld werden de rollen en relaties in het veld geïdentificeerd, alsook extra input verzameld wat betreft tot dan toe missende actoren. Feedback op de mapping werd daarnaast tussentijds verkregen via verschillende stuurgroepen en tijdens een presentatie voor het Partnerschap Levenslang Leren.
In totaal werden er 3818 actoren geïdentificeerd in de mapping. Om hierin structuur aan te brengen, werden deze actoren opgedeeld in 122 clusters. Voor elk van deze clusters werd bepaald welke rollen zij opnemen binnen het werkveld LLL. 13 rollen werden geïdentificeerd en gestructureerd in relatie tot elkaar, namelijk lerende, aanbieder, toeleider/begeleider, erkenner van competenties, beleidsmaker, kwaliteitstoezichter, financierder, leverancier, adviseur, belangenbehartiger, kennisontwikkelaar, regisseur en innovator.
De opdracht resulteert concreet in een tool ‘mapping van het werkveld LLL’, die geïntegreerd werd in het Levenslang Leren dashboard, en een begeleidend eindrapport waarin het totstandkomingsproces toegelicht wordt en een beschrijving wordt meegegeven over hoe de mapping gebruikt en aangepast kan worden. De mapping bevat naast een lijst actoren en hun kenmerken ook een metakaart die de globale structuur van het werkveld en de onderlinge relaties tussen de rollen in kaart brengt. Daarnaast bevat de tool ook een overzichtspagina met enkele samenvattende cijfers die uit de mapping afgeleid kunnen worden, een visualisatie van alle rollen en de clusters per rol, een geografische kaart met de actoren en een reeks rolspecifieke pagina’s waarop de clusters en actoren per rol gevisualiseerd worden.
Deze mapping is relevant voor zowel beleidsmakers in het veld, de centrale (Vlaamse) overheid en meer specifiek binnen het Partnerschap Levenslang Leren. De mapping kan ingezet worden als hulpmiddel bij de verdere uitwerking van de verschillende acties in het actieplan levenslang leren en als vertrekpunt bij discussies over diverse LLL-thema’s, zoals bv. het aanbod, samenwerkingen, financiering, erkenning, kwalificaties…