Projecten

Elk jaar werken wij aan meer dan 300 projecten.
Image

Toekomstplan voor toerisme en recreatie in de Vlaamse Ardennen


Michelle Accardo

Senior Expert Regional & Urban Development / Culture & Tourism

"Heel bijzonder was het vertrouwen en de bijdrage in het proces van het team van Toerisme Oost-Vlaanderen. En heel inspirerend was de bereidheid van het toerismenetwerk in de Vlaamse Ardennen, om in elke stap mee te denken en te doen. Dat zorgde voor een openheid om over de sectorgrenzen heen de toekomst van de regio te verkennen, om te luisteren naar de ideeën van erfgoeddeskundigen, inwoners, producenten, jongeren, ecologen, kunstenaars... Het resultaat is een strategie waarin rekening gehouden wordt met de unieke troeven van de Vlaamse Ardennen en creativiteit wordt ingezet voor complexe uitdagingen – met “Terroir Vlaamse Ardennen” als mooie hefboom. Dit smaakt naar meer! "

De Vlaamse Ardennen – met zijn iconische heuvels en beboste hellingen waar in het voorjaar blauwe tapijten van de wilde hyacint opduiken, met zijn natte valleien en beken die kronkelen door weilanden, met zijn vele bronnen en bronbossen, met zijn vele pittoreske dorpen en boerderijen… Geen woord is geschreven over de Vlaamse Ardennen zonder een bloemlezing van dat frappante heuvellandschap in een poging de schoonheid ervan te vatten. Een bijzonder traject richting een toekomstplan voor een uiterst bijzondere regio.

De uitdaging

Opmaak van een langetermijnstrategie die aansluit op de maatschappelijke, ecologische en economische uitdagingen en kansen voor de toeristische regio Vlaamse Ardennen.

Aanpak en resultaat

De aanpak: Onderzoek werd gecombineerd met een kwalitatieve bevraging, co-creatiesessies en een stevig debat over de toekomst van het toerisme. De toekomstvisie is het resultaat van een zeer grondige toekomstverkenning met ruim 330 stakeholders: van toerismeprofessionals tot inwoners, van streekproducenten tot beleidsmakers. Het beeld en de verwachting dat hieruit voortkomt voor de toekomst van het toerisme in de Vlaamse Ardennen, toont dat de tijd rijp is voor een toerisme dat verder gaat dan mooie folders, boeiende verhalen, een zacht bed en vers brood. Al blijft ook dat belangrijk om voort te zetten.

Het resultaat: Een toekomstplan toerisme waarin gekozen wordt voor een toerisme dat effectief bijdraagt aan de schoonheid en leefbaarheid van de plek, de levenskwaliteit van de inwoners en de rendabiliteit van ondernemerschap.

Legden vorige toeristische beleidsplannen voor de Vlaamse Ardennen de nadruk op het landschap en het ondersteunen van het verblijfstoerisme, dan heeft het nieuwe toekomstplan meer aandacht voor een duurzame ontwikkeling van het toerisme en de recreatie in de regio volgens een “nature first” principe en het unieke karakter van de plek, het erfgoed én de bewoners.

In het toekomstbeeld voor de Vlaamse Ardennen als toeristisch-recreatieve bestemming en de gedroomde positie van het toeristisch samenwerkingsverband daarin, worden de bestemmingsontwikkeling, -management en -positionering gevoed vanuit drie gezamenlijke ambities:

  1. Het verzekeren van de rust en het beschermen en versterken van de natuur zijn de twee elementen die voor een harmonie kunnen zorgen, zodat bewoners en bezoekers ook in de toekomst de bestemming met haar landschappelijke troeven kunnen ontdekken: de panorama’s, de stilte en het ver weg gevoel, de natuur en reservaten. Het gezamenlijk bestemmingsmanagement focust op het geleiden en spreiden van bezoekers o.a. via een samenhangend onthaalsysteem, (het benutten van) bestaande infrastructuur en met slimme monitoring en communicatie.
  2. Het versterken en uitspelen van het authentiek karakter van het landschap: de valleien en stromen, de heuvels en kouters, het erfgoed en de (smaakrijke) tradities.  Bij de bestemmingsontwikkeling ligt de focus op het met zorg ontwikkelen van de zachte kernkwaliteiten, in het bijzonder het landschap en het rijke erfgoed en dit in samenspraak de mensen die er wonen. Er is veel animo voor samenwerking met o.a. bewoners en ondernemers.
  3. Het bewaken van de balans tussen de verwachtingen en leefwereld van bewoners, de verwachtingen van bezoekers en ondersteuningsnoden van ondernemers. Belangrijk zijn het houden van een vinger aan de pols en het verwerven van inzicht in behoeften en beleving van bewoners, bezoekers (zeker ook kinderen en jongeren) en ondernemers. De  bestemmingsontwikkeling en promotie worden hierop gealigneerd, kwaliteit gaat boven kwantiteit (ook in aanbod van routes en logies) en er wordt ingezet op publiek-private samenwerkingsverbanden.

Ontdek er alles over via deze link.

Partners in dit project


Image