We work on more than 300 projects every year.
Digitale transformatie van het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT-teams op scholen
Ella Desmedt
De uitdaging
Dit project werd gefinancierd door de Europese Unie via het Instrument voor technische ondersteuning (TSI) en geïmplementeerd in samenwerking met de Europese Commissie. De doelstelling was de Vlaamse overheid te ondersteunen bij de implementatie van het speerpunt ‘een sterk ondersteunend en doeltreffend ICT-schoolbeleid’ van het Digisprong-actieplan, meer bepaald door de ontwikkeling van een strategie en richtlijnen om scholen in basis-, secundair en volwassenenonderwijs te ondersteunen bij de transitie naar het effectief gebruik van ICT voor leren en onderwijzen.
Het is de ambitie van het project om de taak van de ICT-coördinator breder te helpen inbedden in een teamgerichte ICT-werking van de scholen. Op deze manier wordt de werklast van de ICT-coördinator meer verspreid, en kunnen verschillende profielen aangetrokken worden. Een dergelijk model sluit tevens aan bij moderne vormen van schoolleiderschap, waarin leiderschap meer een teamverantwoordelijkheid is.
De werkwijze & resultaten
In een eerste deel van het onderzoek werd een stand van zaken opgemaakt van de hiaten en de behoeften m.b.t. ICT-coördinatie en beleid op school. Meer bepaald werd de context, de rol van ICT-coördinatoren, het ICT-beleidsplan, ICT en leiderschap, en ICT-ondersteuning en -professionalisering besproken. Dit gebeurde op basis van een literatuurstudie en interviews met academische en beleids- en andere experten in het topic. Partnerorganisatie ICF verzamelde in een volgende stap verschillende relevante internationale voorbeelden, zoals bijvoorbeeld uit Nederland en Portugal.
In een derde fase werd een praktijkgericht onderzoek opgezet dat drie taken vooropstelde:
- Het ontwikkelen van een jobprofiel voor ICT-coördinatoren dat duidelijk omschrijft wat ICT-coördinatie inhoudt, dat kan bijdragen aan het versterken van de positie van de ICT-coördinatoren en de evolutie naar een teamgerichte ICT-werking kan ondersteunen.
- Een onderzoek naar de kenmerken van sterke ICT-teams met als doel een nieuw model van teamgerichte ICT-coördinatie voor te stellen.
- Het ontwikkelen van richtlijnen voor meer teamgerichte ICT-coördinatie op school.
Voor het opstellen van het jobprofiel werd in een eerste stap een inventaris en analyse gemaakt van bestaande profielen en functieomschrijvingen van ICT-coördinators. Dit resulteerde in een conceptversie van een geïntegreerd takenprofiel. Vervolgens werd via (groeps)interviews met ontwikkelaars van de geraadpleegde jobprofielen, aanbieders van opleidingen voor ICT-coördinatoren en (ex-) ICT-coördinatoren dit conceptprofiel verder verfijnd. Het onderzoek naar de kenmerken van sterke ICT-teams werd gevoed door input uit online focusgroepen met ICT-coördinatoren en directie. Hier werden de kenmerken van sterke ICT-teams en hoe scholen de transitie naar ICT-teams kunnen maken, besproken. Al deze inzichten boden bovendien input om richtlijnen op te stellen voor meer teamgerichte ICT-coördinatie op school.
Deze materialen (het geïntegreerd takenprofiel, kenmerken sterke ICT-teams en de richtlijnen voor de transitie naar meer teamgerichte ICT-coördinatie) werden vervolgens uitgetest door vijf scholen in een piloottraject. Deze piloot omvatte een toelichting van de materialen en het onderzoek, een workshop met schoolteams, leerpunten en opdrachten, een workshop met alle schoolteams samen, en een terugkoppelmoment. Op basis van de feedback uit de piloot werden de materialen gefinaliseerd. Bijkomend werd ook een online training format voor ICT-teams uitgericht, en werden er ook beleidsaanbevelingen geformuleerd.
Ter afsluiting van het project werd een roadshow georganiseerd. Samen met het Kenniscentrum Digisprong werd op vijf verschillende locaties het onderzoek en de materialen toegelicht aan ICT-coördinatoren en directie. In kader van deze disseminatie werd een brochure voor ICT-coördinatoren en directie gepubliceerd. Bovendien zijn de materialen vrij beschikbaar voor gebruik via het Kenniscentrum Digisprong.