Projecten

Elk jaar werken wij aan meer dan 300 projecten.
Image

EVC-begeleiding en -tools


Ditte Kimps

Expert Onderwijs & Levenslang Leren
"De tools die voor deze opdracht zijn ontworpen blijken breed inzetbaar te zijn, ook buiten EVC."

De uitdaging

EVC staat voor ‘erkennen van verworven competenties’. Door je ervaring te laten erkennen, kun je werk vinden, veranderen van job, verder studeren, je persoonlijk ontplooien… De procedure van erkenning van de competenties is uitgewerkt in een EVC-traject dat vier stappen bevat: identificeren, documenteren, beoordelen en certificeren. De beoordeling van competenties gebeurt via assessment (examen, proef, screening, interview) in een EVC-testcentrum, zoals de CVO’s en VDAB. Wie een EVC-traject volgt krijgt de nodige informatie en begeleiding. Zo wordt er bv. nagegaan of de kandidaat klaar is voor het EVC-traject, of dat het aangeraden is een (verkorte) opleiding te volgen. De manier waarop de begeleiding moet gebeuren is niet vastgelegd in regelgeving (wel de beoordeling). Met dit onderzoek werden de praktijken en eventuele noden in kaart gebracht.

De werkwijze & resultaten

Via het eerste onderzoek hebben we de begeleiding in EVC-testcentra en het gebruik en noden van tools in kaart gebracht. Met die kennis hebben we vervolgens samen met AP hogeschool tools ontwikkeld om de begeleiders en kandidaten van EVC-trajecten te ondersteunen.  Het doel van de eerste studie was om de begeleiding tijdens EVC in erkende EVC-centra in kaart te brengen. De studie focuste op 3 luiken: (1) inventarisatie en analyse van de bestaande tools en methodieken, (2) organisatiemodel van de centra, (3) toeleiding van EVC-kandidaten. Op basis van de analyse, het model en good practices hebben we aanbevelingen geformuleerd voor Vlaamse erkende testcentra. Tijdens dat onderzoek hebben we 9 principes geïdentificeerd waaraan de tools en methodieken van EVC-begeleiding moeten voldoen, namelijk betrouwbaar en eenduidig, eigenaarschap en zelfreflectie, op maat van individu, laagdrempelig en inclusief, kostenefficiënt, transparant en overdraagbaar, vertrouwelijk, onpartijdig en rechtvaardig.

Op basis van het eerste onderzoek en met de 9 principes indachtig was het in het vervolgonderzoek de bedoeling om tools te ontwerpen voor begeleiding tijdens EVC in erkende EVC-centra, en content te maken voor webpagina’s voor organisaties die potentiële kandidaten identificeren en doorverwijzen naar EVC-centra via de website van Vlaanderen.be. We – IDEA Consult en OLLI van AP Hogeschool – hebben Educational Design Research (EDR) en Service Design methodologie als methodologische raamwerken gebruikt om op een door onderzoek geïnformeerde manier tools en materialen te ontwikkelen. De tools zijn tot stand gekomen op basis van deskresearch, conceptuele verkenning, interne werksessie(s), (verkennende) interviews, workshops en stuurgroepsessies. Deze werden voornamelijk cyclisch opgevat en gebeurden in verschillende fases. In de eerste fase hebben we op basis van het voorgaande onderzoek 16 concepten bedacht voor tools en die via verkennende interviews met gebruikers en stakeholders afgetoetst. Uit de verschillende concepten zijn er 5 concepten gekozen om verder uit te werken tot prototypes: 3 voor kandidaten en begeleiders en 2 voor toeleiders. In fase twee werden de prototypes uitgewerkt en voorgelegd aan verschillende stakeholders via workshops. Na feedback van de stakeholders zijn de prototypes doorontwikkeld tot eindproducten, namelijk een portfolio, GROW, reflectiebox, webpagina’s voor toeleiders met uitgewerkte cases en een prescreening tool.