Evaluatie van het onderwijsaanbod voor zieke leerlingen
Ella Desmedt
De uitdaging
Elk kind heeft recht op onderwijs, ook zij die door langdurige of chronische ziekte niet naar school kunnen. De Vlaamse overheid voorziet voor hen een aanbod, met o.a. Bednet, Tijdelijk Onderwijs aan huis, Ziekenhuisonderwijs, en maatregelen binnen het zorgbeleid van de school. Er zijn ook vrijwilligersinitiatieven zoals School en Ziekzijn. Het doel van deze grootschalige evaluatie was te onderzoeken in welke mate de maatregelen goed op elkaar aansluiten, of ze voldoen aan de behoeften, of ze de gestelde doelen bereken, en of ze efficiënt zijn.
De werkwijze & resultaten
Bij aanvang stelden we vast dat ons initiële plan om elke maatregel apart te evalueren, niet zou werken omdat leerlingen uit de doelgroep vaak met meerdere maatregelen te maken hebben. Daarom kozen we voor een aanpak die niet de maatregel, maar de beleving van de leerlingen centraal stelt. We stelden een evaluatieraamwerk opgezet, gebaseerd op wetenschappelijke en praktijkinzichten over een kwaliteitsvol onderwijsaanbod voor zieke leerlingen. Dit raamwerk omvat evaluatievragen en toetsingscriteria. Om de vragen te beantwoorden, gebruikten we diverse onderzoeksmethoden: interviews, data-analyse van leerlinginformatie, en een survey bij schoolpersoneel en ouders. Het grootste deel van het onderzoek bestond uit 16 online focusgroepen waarin we alle relevante actoren bevroegen. Ten slotte voerden we 360° casestudies uit van drie leerlingen, om resultaten af te toetsen en aan te vullen. Gedurende het onderzoek hebben we meerdere keren overlegd met academische experts, die ons van feedback voorzagen en hun kennis deelden.
Het onderzoek onthulde waardevolle inzichten over de relevantie, samenhang, effectiviteit en efficiëntie van het bestaande aanbod. We hebben 10 aanbevelingen opgesteld voor beleidsmakers en betrokkenen, verrijkt met diepgaande analyses van inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland.